Radialne czy diagonalne? Które opony są lepsze? cz.1

Listopad 3, 2017

Odwiedzając sklep motocyklowy w celu kupienia nowych opon przed sezonem, zawsze zastanawiamy się nad odpowiednim wyborem – a ciężko jest go podjąć, jeśli nie znamy się na tym, by wiedzieć jaka jest różnica między oponami radialnymi, diagonalnymi, dętkowymi i bezdętkowymi. Jeśli sprzedawca zauważy, że nie wiemy zbyt dużo – z pewnością będzie chciał to wykorzystać, więc zaczynamy pozyskiwanie informacji na ten temat!

 

Nie będziemy zajmować się kwestiami technicznymi, które na samym początku niewiele powiedzą większości użytkowników – a jest to dodatkowo tak obszerny temat, że poświęcimy mu oddzielny artykuł, w którym dokładnie opiszemy opony motocyklowe radialne i diagonalne.

 

Opony diagonalne zalety:

 

W pierwszej kolejności powinniśmy zająć się takim aspektem jak cena, ponieważ jest ona o wiele niższa, niż ma to miejsce w przypadku opon radialnych. Wynika to z tego, że konstrukcja modeli diagonalnych, jest zwyczajnie o wiele prostsza, a co za tym idzie, koszt produkcji jest również o wiele niższy!

Warto zauważyć ciekawy aspekt produkcji, jak ma to miejsce w przypadku firmy Metzeler – jeden model opony, który dostępny jest w wersji diagonalnej i radialnej, produkowany jest w dwóch zakątkach świata. Pierwszy typ opon, produkowany jest w Indiach (ze względu na niski koszt produkcji i prostotę tworzenia z którą poradzą sobie mało wyspecjalizowani pracownicy) oraz drugi typ, którego zajmują się fachowcy w niemczech.

 

Kolejnym istotnym aspektem, jest między innymi fakt, że podwójna warstwa osnowy, powoduje wzmocnienie ściany bocznej, więc taka opona, jest dużo bardziej odporna na uszkodzenia – doskonale nadaje się dla motocykli terenowych!

 

Opony diagonalne, doskonale będą nadawać się dla motocykli turystycznych i miejskich, ponieważ w przypadku takiego typu jazdy, o wiele lepiej tłumią wszystkie nierówności i problematyczne trasy stają się nieco przyjemniejsze.

 

Wady modeli diagonalnych:

 

Problematyczną kwestią, może okazać się chociażby ciężar tego typu opon, ponieważ są one o wiele cięższe niż produkty radialne – między innymi, dlatego tak rzadko wybierane są przez pasjonatów motocykli sportowych, gdzie każdy kilogram ma ogromne znaczenie!

 

Większe opory toczenia, bardzo często będą przekładać się między innymi na szybkość przegrzewania się opon w czasie jazdy – co finalnie prowadzi do uszkodzenia opony. Teoretycznie, w przypadku wolniejszych motocykli, można to również uznać za zaletę, ponieważ szybciej będą się dogrzewać i przede wszystkim, my jako kierowcy, szybciej będziemy odczuwać przyjemność i komfort z jazdy, połączoną z bezpieczeństwem. Niemniej jednak, warto zauważyć, że maksymalna prędkość dla opon diagonalnych, wynosi 240 km/h. To ograniczenia, posiada jeszcze jeden ważny szczegół. Opony diagonalne są podatne na odkształcenia, które powstają w przypadku działania siły odśrodkowej, a im większa prędkość jazdy, tym szybciej będą one powstawać.

 

W drugiej części artykułu, do której serdecznie zapraszamy, zajmiemy się wadami i zaletami opon radialnych, czyli tych, które przeznaczone są dla maszyn sportowych i nie tylko!

Brak komentarzy

Możliwość komentowania jest wyłączona.